28 feb. 2014

Linkbuilding anno 2014

Er is veel veranderd in Google landschap sinds de laatste algoritme update eind 2013. Laat ik een klein maar niet onbelangrijk stukje uitvergroten; linkbuilding.

Linkbuilding was goed voor het grootste effect op het gebied van vindbaarheid van je website of webshop. Hoe meer links des te beter. In 2014 is de waarde hiervan nogal gereduceerd. Het krijgen van inkomende links is zeker nog wel belangrijk, maar je moet meer dan ooit opletten wat je doet.

Linkbuilding, waar moet je op letten?

Omdat linkbuilding volgens Google werd misbruikt om de SERPs (search engine result pages) te beïnvloeden ging men letten op de opbouw van het linkprofiel;
  1. Komen de hyperlinks uit de achterbuurten van het internet (van sites met lage kwaliteit), of van gerespecteerde websites?
  2. Zijn alle anchor teksten hetzelfde of is er een natuurlijk patroon te ontdekken?
  3. Komen de meeste links vanaf een klein aantal IP adressen/ landen of is dit random?
Huur je een linkbuilder in om je posities te verbeteren dan is de kans groot dat deze gaat voor het korte termijn succes. Uit eigen onderzoek weet ik dat snel heel veel links met harde anchor teksten laten verwijzen naar een website goed werkt, maar dit is van korte duur. Vroeg of laat ziet Google hier een patroon in. Het gevolg is dat je zoekwoorden in positie dalen, of erger nog, helemaal niet meer in de top 100 voorkomen.

Wat zijn de beste links?

Google ziet graag een zo natuurlijk mogelijke opbouw van inkomende links;
  1. Niet teveel ineens
  2. Verschillende anchor teksten
  3. Een mix van dofollow en nofollow
  4. Verschillende IP adressen
  5. Op onderwerp gerelateerde pagina's of websites
  6. Naar verschillende pagina's op je website, webshop of blog
Hou je je hieraan dan weet je zeker dat je linkprofiel een positieve invloed heeft en houdt op je posities.

Links vanaf social media

Deze zijn in vergelijking tot voor de laatste Google update met tenminste 40% in waarde gestegen! Tenminste, de correlatie is duidelijk te zien. De belangrijkste sociale platformen zijn Google+, Facebook, Pinterest en Twitter. De meeste links vanaf social media zijn nofollow, maar Google bepaald zelf of er waarde doorgegeven wordt.

On-site linkbuilding

Links op je eigen website hebben een groot effect op de zoekmachines. Anders dan links vanaf externe websites moeten de links op je eigen website dezelfde anchor teksten hebben. Ben je hier consequent in dan geeft dit een boost in de zoekresultaten. Link dus vanaf bepaalde posities in de template zoals footer of bepaalde moduleposities naar je belangrijkste pagina's, producten of categorieën. Ook het teruglinken van subcategorieën naar hoofdcategorieën werkt uitstekend!

Vragen over het werken met links? Ik beantwoord ze graag! tonny(@)netfort.nl.