Het wordt steeds moeilijker om je website op de eerste pagina bij Google te krijgen. Eerst kregen we te maken met de Panda update en later de Penguin update. Beide zijn nu flink verbeterd, het effect is op sommige punten afgevlakt en geoptimaliseerd waardoor goede websites hun posities hebben behouden, gekregen of opnieuw teruggewonnen.
Waar heb ik het hier dan precies over? Het gaat sinds de laatste Google update om het aantal organische resultaten op de eerste pagina van Google. Waar voorheen nog steevast 10 plaatsen te bemachtigen waren zijn het er nu maximaal 7! Het doel van Google is om zelf zoveel mogelijk informatie te verschaffen. Content providers die afhankelijk zijn van hun bezoekers worden hiermee stevig achtergesteld. Of toch niet?
Je zult je meer dan ooit moeten focussen op andere soorten zoekresultaten. Een grote "hap" uit de organische zoekresultaten wordt gehaald uit sitelinks. Deze worden vermeld onder de oorspronkelijke URL. Je eigen sitelinks vind je terug in de webmasterhulpprogramma's. Hier kun je enige invloed op uitoefenen, maar het is uiteindelijk Google die bepaald wat interessant is voor de zoeker. Ook is veel winst te behalen met afbeeldingen, video's, Google Places, nieuws en in het geval van een webshop Google Shopping. Deze zaken staan vrij dominant in de zoekresultaten. Wil je nog beter zichtbaar zijn dan is het betaalde Google Adwords nog een optie.
Lees meer over SEO en zoekresultaten op seo24.nl. Meer over Magento SEO vind je op https://mageshops.nl/magento-seo/.