24 mei 2013

Penguin 2.0, de grote webspam update van Google

In navolging op Penguin 1.0 rolt Google de komende maanden Penguin 2.0 uit. Afgelopen woensdag is men begonnen met Engelstalige websites waarna andere talen volgen. In Nederland kun je de wijzigingen in de Google SERPs in de zomer van 2013 verwachten.
Waar Penguin 1.0 zorgde voor lagere posities in de zoekresultaten voor websites met minder frisse black hat SEO technieken, is het effect van deze aanpassingen met Penguin 2.0 verbeterd. De effecten in de zoekresultaten zullen een grotere, diepere impact hebben dan na de uitrol van Penguin 1.0. Waar vinden de veranderingen plaats voor wat betreft SEO?

Adverteren en betaalde links
Met adverteren is niks mis. Adverteren met een banner of een betaalde link blijft zoals gewoonlijk een goede manier om meer bezoekers te krijgen naar je website. Het wordt anders als deze manier van adverteren de zoekresultaten beïnvloed met een do-follow. Met andere woorden, ontvang je PageRank met een advertentie of een harde link dan loop je kans om bestraft te worden door Google. Dit is al jaren het geval, maar Penguin 2.0 zal deze vorm van linken sneller en gemakkerlijker kunnen herkennen en bestraffen.

Verdachte onderwerpen en grijze gebieden
Websites die zich bevinden in een grijs gebied wat betreft black hat SEO zullen sneller automatisch lager eindigen in de zoekresultaten. Denk hierbij aan porno, pillen en gok websites die van oudsher bekend staan om webspam. Twijfelt Google over je oprechte bedoelingen, en vinden ze geen duidelijke positieve signalen dan gaat je website gegarandeerd onderuit in de SERPs. Andersom geldt ook dat bij positieve signalen je matige website toch goed kan scoren na Penguin 2.0. Positieve signalen zijn bijvoorbeeld artikelen over je site op nette websites, social media aandacht en het aantal bookmarks (plaatsen bij favorieten in browsers).

Link spam en black hat tips
Penguin 2.0 zorgt ervoor dat je linkprofiel duidelijker in beeld komt. Krijgt je website links van de achterbuurten van het internet of van websites met hetzelfde ip adres dan wordt dit eerder herkend en bestraft met een lagere positie. Ook als je regelmatig actief bent op forums waar black hat SEO technieken worden aangeprezen, dan ook kun je een positieverslechtering verwachten voor je website.

Penguin 2.0 en "Website autoriteit"
Websites die door de jaren heen hetzelfde onderwerp behandelen, regelmatig nieuws te melden hebben en zich aan de regels voor SEO gehouden hebben bijna automatisch website autoriteit op bepaalde zoekwoorden en -zinnen. Dit soort websites, of natuurlijk webshops, zullen eerder en gemakkelijker hoger eindigen in Google. Dit betekend niet per definitie dat nieuwe websites geen kans krijgen. Heb je een nette, snel ladende website met goede onderwerpen, goede social signals van bijvoorbeeld Google+, Twitter en Facebook en een natuurlijke opbouw van je inlinks dan zul je zeker hoog eindigen.

Tot slot; moet ik me zorgen maken om Penguin 2.0?
Zolang je een nette informatieve website of webshop hebt zal er in negatieve zin weinig veranderen aan je posities. Hou rekening met een goede gebruikerservaring, goede informatieve teksten en zorg voor "natuurlijke" aandacht (shares, mentions, bookmarks en links) en je website zal als een zekere autoriteit aangemerkt worden. In dit geval heb je dus niks te vrezen. Heb je teveel op een foute manier de gefocust gelegd op het krijgen van goede posities in Google dan kan je dit deze zomer gaan bezuren. Penguin 2.0 is specifiek gefinetuned op het onderscheppen van foute manipulerende SEO technieken, waarmee Google de zoeker de meeste relevante en eerlijke informatie wil verschaffen.

Meer informatie over SEO vind je op Netfort.nl.